Doorgaan naar hoofdcontent

Uitvind en techniekles aan groep 4

"Laat zien, laat eens zien juf" roept een jongen als ik alvast het motortje laat zien dat ze volgende week op hun wagentje gaan monteren. Het wagentje moet nog gemaakt worden en de kinderen dringen zich om de tafel om te zien wat ze straks mogen doen. Het is een moeilijke groep had de leerkracht me gewaarschuwd, vantevoren en tussendoor.

De kinderen reageren heel sterk op elkaar merk ik. Ik blijk slechts een noodzakelijk kwaad voor hen waardoor ze niet lekker aan het werk kunnen met wat ze zelf graag willen. Vol levens-energie, het is net een nest jonge honden. Fantastisch, dit is mijn uitdaging.

Ik zal hun interesse en nieuwsgierigheid vangen bij de wielen, de wagentjes, de ingewikkeldheid van de verbindingen en de technieken. Ik weet dat als ik ze aan het werk heb ze helemaal op zullen gaan in het zelf mogen uitproberen. Lijmpistool? Nee daar hebben ze nog nooit mee gewerkt, dat is voor vaders en moeders volgens de kinderen. Zagen? nee, nog nooit gedaan. Puzzelen? "Ja!" zegt een van de jongens dat kan ik heel goed, ik ben al in level 5.

Het duurt even voordat tot ze door dringt dat ze echt zelf gaan uitproberen. Even is er onrust alsof ik ze in het diepe laat zwemmen zonder zwemles. Mogen ze alles gebruiken? Mogen ze ook alles meenemen? "Juf doe ik het zo goed?" "Juf wil jij het voor me doen?"

Dit worden leuke weken waarin ze langzaamaan het plezier van zelf denken, ploeteren, frustreren, boos mogen worden op je werk, genieten en trots zijn weer ontdekken. Ik heb er zin in. Uitvind en techniekles aan een groep 4 van de basisschool.

Het is 2020 en wetenschap en techniek, maak en doelessen krijgen steeds meer aandacht in het onderwijs. leuk! Ik heb nog tijd over om ingehuurd te worden.

Werkplaats der ideeën 06 363 277 87

Reacties

Populaire posts van deze blog

klei in de oven biscuit gebakken

(Zie voor cursus ook Cursus klei volwassenen en Cursus klei kinderen op mijn nieuwe site) De laatste klei werkstukken staan in de keramiekoven. Vannacht hebben ze tot 950 graden staan bakken. Wijnbekers, schalen, kopjes, "schilderij", en werkstukken van de laatste kinderworkshop bekers maken. Het is altijd spannend om de oven aan te hebben. Zeker werkstukken uit kinderworkshops kunnen nog wel eens lucht bevatten waardoor ze in de oven uit elkaar knappen. Knallen eigenlijk.. kinderen hebben hun eerste lesje natuurkunde te pakken als ze vol ontzag tijdens de kleiles aanhoren hoe lucht in de klei uitzet als het warm wordt en de klei uit elkaar kan knallen als er geen opening in de klei zit waar de hete lucht uit kan. Prachtig! (Ongeglazuurd groepswerkstuk kinderen.)

Hoe klein is mijn brein

Zie ook de cursus Cursus om op nieuwe ideeën te komen op mijn nieuwe site.  Voor mensen met een Tomtom: Hebt u wel eens de Tomtom op "vermijd snelwegen" gezet? Ik doe het als ik tijd over heb. Of als ik met mijn dochter op vakantie ben. dan laten we ons leiden langs kleine wegen, dorpen, midden door steden, velden.  We zien veel meer dan wanneer we op de snelweg gebleven waren. Zelfs op korte routes. Onverwachte zandpaden, fruit en groente langs de weg. (Onverwachte wegen: in de smorende hitte Antwerpen niet uit kunnenkomen..) De Italielei :-) Hoe is de wereld als je steeds dezelfde route neemt? Varieer van route en u ziet ineens andere dingen. Varieer eens van standpunt, varieer van tijd. Lucht uw gedachten door eens alles op z'n kop te zetten. Hoe klein is ons brein? Welk enorm prachtig denkterrein en observatievermogen ligt ongebruikt in uw hersens? Niet omdat het niet functioneert maar omdat u de deur nog niet had opengedaan. Ik las afgelopen w

De zon is blauw Werkplaats der ideeën

Mijn werkplaats is verhuisd. Vossemeerstraat 34 in Lelystad. In de dependance van de basisschool. Naast de Modevakschool van Lelystad.  Ik heb een heel ( leeg) klaslokaal tot mijn beschikking. Vanuit mijn nieuwe locatie draait natuurlijk alles om inspiratie en ideeën. Hoe krijg je een nieuw idee, zelf geinspireerd worden om ideeën te bedenken, uitvinden, ontdekken, hoe kun je iets zélf doen, en ook hoe kunt je zelf verschillende nieuwe ideeën bedenken? Door creatief te blijven denken, jezelf uit te dagen train je je creativiteitsspier en word je er steeds beter in. Durf ook fouten te maken! Er is ruimte om de technieken van de klei te leren ( klei-les) om vrij te werken ( atelieruren klei) om geinspireerd te worden met verschillende materialen en bijzondere opdrachten om je eigen creatieve proces los te peuteren( cursus nieuwe ideeën). Voor kinderen is er ruimte om klei te leren ( klei-les en zélf) of om allerlei technieken uit te vinden en ontdekken uitproberen. Motortjes, krac