Doorgaan naar hoofdcontent

Uitvind en techniekles aan groep 4

"Laat zien, laat eens zien juf" roept een jongen als ik alvast het motortje laat zien dat ze volgende week op hun wagentje gaan monteren. Het wagentje moet nog gemaakt worden en de kinderen dringen zich om de tafel om te zien wat ze straks mogen doen. Het is een moeilijke groep had de leerkracht me gewaarschuwd, vantevoren en tussendoor.

De kinderen reageren heel sterk op elkaar merk ik. Ik blijk slechts een noodzakelijk kwaad voor hen waardoor ze niet lekker aan het werk kunnen met wat ze zelf graag willen. Vol levens-energie, het is net een nest jonge honden. Fantastisch, dit is mijn uitdaging.

Ik zal hun interesse en nieuwsgierigheid vangen bij de wielen, de wagentjes, de ingewikkeldheid van de verbindingen en de technieken. Ik weet dat als ik ze aan het werk heb ze helemaal op zullen gaan in het zelf mogen uitproberen. Lijmpistool? Nee daar hebben ze nog nooit mee gewerkt, dat is voor vaders en moeders volgens de kinderen. Zagen? nee, nog nooit gedaan. Puzzelen? "Ja!" zegt een van de jongens dat kan ik heel goed, ik ben al in level 5.

Het duurt even voordat tot ze door dringt dat ze echt zelf gaan uitproberen. Even is er onrust alsof ik ze in het diepe laat zwemmen zonder zwemles. Mogen ze alles gebruiken? Mogen ze ook alles meenemen? "Juf doe ik het zo goed?" "Juf wil jij het voor me doen?"

Dit worden leuke weken waarin ze langzaamaan het plezier van zelf denken, ploeteren, frustreren, boos mogen worden op je werk, genieten en trots zijn weer ontdekken. Ik heb er zin in. Uitvind en techniekles aan een groep 4 van de basisschool.

Het is 2020 en wetenschap en techniek, maak en doelessen krijgen steeds meer aandacht in het onderwijs. leuk! Ik heb nog tijd over om ingehuurd te worden.

Werkplaats der ideeën 06 363 277 87

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van draakje naar frustratiedraakje

Hoe ontstaat een idee: ( een van de 1000 mogelijkheden) Een onaf/ ruw idee:  *Het draakje Ik had oersterke draakjes als spaarpot gemaakt. Het geld kan er wel in maar nooit meer uit; slechts met sloophamer en veiligheidsbril. In Amerika zou dit voor de rechter gesleept worden; levensgevaarlijk. Net zoals met de Mac Donalds en hete koffie. Ik piekerde me al weken suf waarom ik de draakjes toch leuk vond maar niet wilde verkopen; er mist iets. Ze stonden op de plank te wachten op een beter idee. Afstand: *Een uitgeschoten emotie : Ik nam afstand en ging naar een netwerkbijeenkomst voor vrouwelijke ondernemers. Een  bijeenkomst over Zichtbaarheid terwijl ik me die dag op het dieptepunt van mijn hormonen voelde. Huilerig, vette haren, ongesteld moeten worden. In een omgeving met pratende vrouwen zat ik vooraan in de lezing op een te kleine stoel waar ik mijn lichaam in gevouwen had. Niet wetend waar ik mijn benen moest laten, mijn sokken zakten af en mijn lange ...

De lat hoog leggen

Het werkt niet altijd om de lat hoog te leggen, gevleugelde woorden als jezelf een schop onder de kont te geven betekenen niet dat je ook echt harder aan het werk gaat. Soms is het juist goed om je even te bezinnen. Accepteren dat het even niet lukt. Energie naar binnen richten en even goed voor jezelf zorgen; naar jezelf luisteren. Je kent het kind dat blijft jengelen bij de ouders? Ik zie het soms in winkels, in de trein, op verjaardagen. Het enige dat het kind vaak wil is éven aandacht, éven gehoord worden daarna kan het weer verder. Zo werkt het ook voor jezelf. Luister naar wat je dwars zit inplaats van je meteen aan je nekvel verder te trekken. Kijk eens naar de dingen waar je nu tegen ophikt. Het ertegen ophikken kost vaak veel meer energie dan het probleem zelf. Het hoeft maar een half uurtje te duren: even kijken naar de beren op je weg. Geef ze aandacht, een aai, of duw ze voorzichtig van je weg als het dezelfde (al bekende) beren zijn die elke dag aan komen waggelen. Ande...

De zon is blauw Werkplaats der ideeën

Mijn werkplaats is verhuisd. Vossemeerstraat 34 in Lelystad. In de dependance van de basisschool. Naast de Modevakschool van Lelystad.  Ik heb een heel ( leeg) klaslokaal tot mijn beschikking. Vanuit mijn nieuwe locatie draait natuurlijk alles om inspiratie en ideeën. Hoe krijg je een nieuw idee, zelf geinspireerd worden om ideeën te bedenken, uitvinden, ontdekken, hoe kun je iets zélf doen, en ook hoe kunt je zelf verschillende nieuwe ideeën bedenken? Door creatief te blijven denken, jezelf uit te dagen train je je creativiteitsspier en word je er steeds beter in. Durf ook fouten te maken! Er is ruimte om de technieken van de klei te leren ( klei-les) om vrij te werken ( atelieruren klei) om geinspireerd te worden met verschillende materialen en bijzondere opdrachten om je eigen creatieve proces los te peuteren( cursus nieuwe ideeën). Voor kinderen is er ruimte om klei te leren ( klei-les en zélf) of om allerlei technieken uit te vinden en ontdekken uitproberen. Motortjes, ...