Doorgaan naar hoofdcontent

Denksels en mijmeringen

Het cursusleven met een strippenkaart in de Werkplaats der Ideeën is als een broeinest van inspiratie.
Ik heb het boek van Dick Swaab van de bieb gehaald.Ons creatieve brein. Vorige week appte een deelneemster van de Strippenkaart het me door. Zij had het gekocht en schreef me er alvast een zin van de eerste bladzijde uit door.
Het boek is onverwacht dik. Ik verheug me erop het te lezen.
En zo loop ik ook rond met een boek dat ik weer aan een andere deelneemster wil uitlenen en cursisten lenen weer boeken van mijn boekenplank. Een andere cursist wijst mij op een leuke aflevering van vorig jaar BBC: Voor als je niet kunt wachten tot donderdagavond als de Great Pottery Throw Down weer op BBC 2 is ( om 9 uur) hier alvast een aflevering van vorig jaar:  Zie  Great pottery Throw Down wasbak

Vervolgens komen twee nieuwe bezoekers koffie drinken, zij hebben metalen restmateriaal uit de fabriek meegenomen. Daarmee laten ze zich inspireren tot ideeën om te maken.  Ze opperen het idee om een groepsapp op te zetten om af en toe een product-dilemma voor te leggen en gezamenlijk over te buigen.

Dat gebeurt eigenlijk al tijdens de lessen. Er wordt zeer veel over en weer geïnspireerd. Over de klei, over andere dilemma's. Ook omdat men zelf kan bepalen op welke dagen men aan het werk gaat en daardoor verschillende deelnemers treft. 

Afgelopen weekend was ik aan het werk in het Nieuw Land Erfgoed Museum in Lelystad.  En ook hier inspireerde men elkaar met enthousiasme nieuwsgierigheid en ideeën.
Men kon zich met alle fantasie voorstellen dat de voorwerpen járen geleden gemaakt waren en archeologisch opgegraven waren in de loop der jaren. Een tandenbakje, een paar bijzondere grote schalen, een theepotje, een heel bijzonder bakje met deksel,  prachtige hoge kannen die zo uit de prehistorie zouden kunnen komen.  Kleine bakjes die intensief bestempeld werden met kleine stukjes harde klei of met de vingers.  Ik had zo min mogelijk modern klei-gereedschap mee.

Men kwam door de zachte klei in aanraking met de zwaartekracht. Op de dunne nog zachte wanden zakten hoge werkstukken scheef. Men raakte geinspireerd door wat er te zien was in het museum.

Het creeëren, het maken, het genieten en ondertussen ideeën langs laten komen.
Zou je bewust ideeën vast willen houden. gebruik willen maken van de serendipiti?  De ideeën die ontstaan zonder dat je er naar op zoek bent? Dan zou je een papier naast je werk kunnen leggen om tijdens het werk op te schrijven wat je hoofd passeert.. het werkt voortreffelijk. Bijna mediterend.

Reacties

Populaire posts van deze blog

klei in de oven biscuit gebakken

(Zie voor cursus ook Cursus klei volwassenen en Cursus klei kinderen op mijn nieuwe site) De laatste klei werkstukken staan in de keramiekoven. Vannacht hebben ze tot 950 graden staan bakken. Wijnbekers, schalen, kopjes, "schilderij", en werkstukken van de laatste kinderworkshop bekers maken. Het is altijd spannend om de oven aan te hebben. Zeker werkstukken uit kinderworkshops kunnen nog wel eens lucht bevatten waardoor ze in de oven uit elkaar knappen. Knallen eigenlijk.. kinderen hebben hun eerste lesje natuurkunde te pakken als ze vol ontzag tijdens de kleiles aanhoren hoe lucht in de klei uitzet als het warm wordt en de klei uit elkaar kan knallen als er geen opening in de klei zit waar de hete lucht uit kan. Prachtig! (Ongeglazuurd groepswerkstuk kinderen.)

Hoe klein is mijn brein

Zie ook de cursus Cursus om op nieuwe ideeën te komen op mijn nieuwe site.  Voor mensen met een Tomtom: Hebt u wel eens de Tomtom op "vermijd snelwegen" gezet? Ik doe het als ik tijd over heb. Of als ik met mijn dochter op vakantie ben. dan laten we ons leiden langs kleine wegen, dorpen, midden door steden, velden.  We zien veel meer dan wanneer we op de snelweg gebleven waren. Zelfs op korte routes. Onverwachte zandpaden, fruit en groente langs de weg. (Onverwachte wegen: in de smorende hitte Antwerpen niet uit kunnenkomen..) De Italielei :-) Hoe is de wereld als je steeds dezelfde route neemt? Varieer van route en u ziet ineens andere dingen. Varieer eens van standpunt, varieer van tijd. Lucht uw gedachten door eens alles op z'n kop te zetten. Hoe klein is ons brein? Welk enorm prachtig denkterrein en observatievermogen ligt ongebruikt in uw hersens? Niet omdat het niet functioneert maar omdat u de deur nog niet had opengedaan. Ik las afgelopen w

De zon is blauw Werkplaats der ideeën

Mijn werkplaats is verhuisd. Vossemeerstraat 34 in Lelystad. In de dependance van de basisschool. Naast de Modevakschool van Lelystad.  Ik heb een heel ( leeg) klaslokaal tot mijn beschikking. Vanuit mijn nieuwe locatie draait natuurlijk alles om inspiratie en ideeën. Hoe krijg je een nieuw idee, zelf geinspireerd worden om ideeën te bedenken, uitvinden, ontdekken, hoe kun je iets zélf doen, en ook hoe kunt je zelf verschillende nieuwe ideeën bedenken? Door creatief te blijven denken, jezelf uit te dagen train je je creativiteitsspier en word je er steeds beter in. Durf ook fouten te maken! Er is ruimte om de technieken van de klei te leren ( klei-les) om vrij te werken ( atelieruren klei) om geinspireerd te worden met verschillende materialen en bijzondere opdrachten om je eigen creatieve proces los te peuteren( cursus nieuwe ideeën). Voor kinderen is er ruimte om klei te leren ( klei-les en zélf) of om allerlei technieken uit te vinden en ontdekken uitproberen. Motortjes, krac