Doorgaan naar hoofdcontent

Op nieuwe ideeën komen in Lelystad

Verbindingen maken en inspiratie:

Ik startte dit blog drie dagen geleden op de dag van de gezonde schoolkantine. Mijn bedrijf heeft weinig met eten te maken, wel alles met inspiratie en ideeën....:

Waar denk jij aan bij: "De dag van de gezonde schoolkantine"..?
Haak je af? Is het te gezond? Krijg je een idee van een schoolkantine? Een lunch..? Broodjes kaas? Patat? Alcohol..?  

Herinnering:

Mijn herinnering ging meteen naar vroeger toen ik in Groenlo op de middelbare school zat. Ik schuifelde met medeleerlingen langs "de bar", en kocht voor een of twee kwartjes een kop tomatensoep. Om de zoete romige smaak te krijgen werd er door de makers koffiemelk doorheen geroerd. Dat is wat men elkaar vertelde, ik heb het niet nagevraagd.

 Associeren:

Hoe gaat nu je verbeelding en voorstellingsvermogen? Naar de tomatensoep? De kleur? Rood of oranje? Koninginnedag? Een kroon? Een kleedje?... Opruimen van je huis..? dit is even in het kort een reeks verbindingen die je automatisch kunt maken. Een woord zet meteen een volgende gedachte in beweging, vaak volledig onbewust. Ze laten je afdwalen van het onderwerp, maar ze zetten ook meteen je creatief denken in werking.  

Extra toevoeging:

Terug naar de extra toevoeging. Deze maakt de tomaten soep aangenamer. Extra toevoegingen kunnen het leven aangenamer maken. Dagelijks ontbijt met kaarsjes, avondeten met voorlezen, verjaardag met bellenblaas, verjaardag met zelf geschreven kaarten, een cadeautje voor jezelf kopen met moederdag. Krijg je ideeën? Zo werkt dus inspiratie: iedereen kan het. Alles is goed, gewoon opschrijven en verder breien met ideeën, prachtig!  

Dwalen:

Ik dwaal weg van de klei. Daar houd ik van en daar ben ik dol op. Dat gebeurt ook in de cursussen en workshops. Afdwalen, op nieuwe ideeën komen, verbindingen leggen, fantasie gebruiken, denken en creeëren.  

Kleine opdracht:

bekijk dit filmpje: Filmpje you tube Haai en schrijf achter elkaar een lijst met associaties. Gewoon doorgaan zonder na te denken. Van elk woord komt weer een volgend woord; een ketting van associaties. Ik ben benieuwd hoe je afdwaalt en waar je uitkomt. Ik heb gemerkt dat vrijwel iedereen andere woorden opschrijft.  

 Kun je je ook voorstellen hoe dit filmpje tot stand gekomen kan zijn?
Kleine sluikreclame naar de agenda en de nieuwe ideeën.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van draakje naar frustratiedraakje

Hoe ontstaat een idee: ( een van de 1000 mogelijkheden) Een onaf/ ruw idee:  *Het draakje Ik had oersterke draakjes als spaarpot gemaakt. Het geld kan er wel in maar nooit meer uit; slechts met sloophamer en veiligheidsbril. In Amerika zou dit voor de rechter gesleept worden; levensgevaarlijk. Net zoals met de Mac Donalds en hete koffie. Ik piekerde me al weken suf waarom ik de draakjes toch leuk vond maar niet wilde verkopen; er mist iets. Ze stonden op de plank te wachten op een beter idee. Afstand: *Een uitgeschoten emotie : Ik nam afstand en ging naar een netwerkbijeenkomst voor vrouwelijke ondernemers. Een  bijeenkomst over Zichtbaarheid terwijl ik me die dag op het dieptepunt van mijn hormonen voelde. Huilerig, vette haren, ongesteld moeten worden. In een omgeving met pratende vrouwen zat ik vooraan in de lezing op een te kleine stoel waar ik mijn lichaam in gevouwen had. Niet wetend waar ik mijn benen moest laten, mijn sokken zakten af en mijn lange ...

Techniek

(Zie ook Kinderwerkplaats op mijn nieuwe site) Ook in mijn technieklessen vind ik het belangrijk dat men worstelt met zijn eigen ideeën. Wat er in je hoofd zit is gewoon goed! Vanmiddag een workshop techniek aan kinderen van groep 5 en 6 van de basisschool in Lelystad gegeven. Hoe werkt dit, hoe zou dat opgelost kunnen worden. Hoe werkt eigenlijk de schroevedraaier, waar dient de plus en de min voor op de batterij, hoe krijg ik een motortje aan de praat? Kinderen geven elkaar aanwijzingen, overleggen met elkaar. Ik houd ervan om een les uit te denken op te zetten en uit te voeren. Prachtig om het enthousiasme te zien waarmee kinderen een batterij en een motortje uitproberen zelfs terwijl de les al afgelopen is. Met fabrieksrestenmateriaal van Scrap XL uit Rotterdam   Crafts, koffie en klei Lelystad vakantieactiviteiten  Kinderwerkplaats

klei in de oven biscuit gebakken

(Zie voor cursus ook Cursus klei volwassenen en Cursus klei kinderen op mijn nieuwe site) De laatste klei werkstukken staan in de keramiekoven. Vannacht hebben ze tot 950 graden staan bakken. Wijnbekers, schalen, kopjes, "schilderij", en werkstukken van de laatste kinderworkshop bekers maken. Het is altijd spannend om de oven aan te hebben. Zeker werkstukken uit kinderworkshops kunnen nog wel eens lucht bevatten waardoor ze in de oven uit elkaar knappen. Knallen eigenlijk.. kinderen hebben hun eerste lesje natuurkunde te pakken als ze vol ontzag tijdens de kleiles aanhoren hoe lucht in de klei uitzet als het warm wordt en de klei uit elkaar kan knallen als er geen opening in de klei zit waar de hete lucht uit kan. Prachtig! (Ongeglazuurd groepswerkstuk kinderen.)