Doorgaan naar hoofdcontent

Een creatief leven

Flexibel denken in mogelijkheden.

Zou jij alles wat je wilt hebben ook zelf kunnen maken?
En zou je het ook opnieuw uit kunnen vinden?
Zou je de dingen die bestaan kunnen veranderen? Zou je ze aan kunnen passen tot ze perfect bij jou passen?

Heb je wel eens nagedacht hoe je huis eruit zag als het plafond de vloer was? Zou je in een huis kunnen leven zonder tafels en stoelen? Wat zou je dan in je huis zetten? Hoe zou je leven eruit zien als je kon vliegen? Hoe zou je leven eruit zien als je elke week een gesprekje met de koning had of met Maxima, met de burgemeester?
Hoe zou je leven eruit zijn als je elk jaar of elke maand een nieuwe cursus mocht beginnen. Wat zou je wensen als je elke dag een wensballon mocht oplaten?

Stel je voor dat er een motortje aan je huis zat zodat je af en toe je huis naar een andere plek kon vliegen. Hoe zou je huis er dan uitzien, en je reis? Wie zou je tegenkomen? Wat zou je meenemen?
Stel je voor dat je elke dag iemand tegen kunt komen om mee koffie te drinken of een gesprek mee te hebben over verzinsels. Hoe zou je leven dan zijn?

Wat bedenk je terwijl je hiermee verder komt? Hoe verzon jij als kind? Wat kun je als je droomt? Wat zou je het allerliefste doen? Kun jij elke dag fantaseren? Wat heb je nodig?

In het keramiekmuseum de Princessehof in Leeuwarden zag ik deze beeldjes; ter inspiratie van de verbeelding.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van draakje naar frustratiedraakje

Hoe ontstaat een idee: ( een van de 1000 mogelijkheden) Een onaf/ ruw idee:  *Het draakje Ik had oersterke draakjes als spaarpot gemaakt. Het geld kan er wel in maar nooit meer uit; slechts met sloophamer en veiligheidsbril. In Amerika zou dit voor de rechter gesleept worden; levensgevaarlijk. Net zoals met de Mac Donalds en hete koffie. Ik piekerde me al weken suf waarom ik de draakjes toch leuk vond maar niet wilde verkopen; er mist iets. Ze stonden op de plank te wachten op een beter idee. Afstand: *Een uitgeschoten emotie : Ik nam afstand en ging naar een netwerkbijeenkomst voor vrouwelijke ondernemers. Een  bijeenkomst over Zichtbaarheid terwijl ik me die dag op het dieptepunt van mijn hormonen voelde. Huilerig, vette haren, ongesteld moeten worden. In een omgeving met pratende vrouwen zat ik vooraan in de lezing op een te kleine stoel waar ik mijn lichaam in gevouwen had. Niet wetend waar ik mijn benen moest laten, mijn sokken zakten af en mijn lange ...

Techniek

(Zie ook Kinderwerkplaats op mijn nieuwe site) Ook in mijn technieklessen vind ik het belangrijk dat men worstelt met zijn eigen ideeën. Wat er in je hoofd zit is gewoon goed! Vanmiddag een workshop techniek aan kinderen van groep 5 en 6 van de basisschool in Lelystad gegeven. Hoe werkt dit, hoe zou dat opgelost kunnen worden. Hoe werkt eigenlijk de schroevedraaier, waar dient de plus en de min voor op de batterij, hoe krijg ik een motortje aan de praat? Kinderen geven elkaar aanwijzingen, overleggen met elkaar. Ik houd ervan om een les uit te denken op te zetten en uit te voeren. Prachtig om het enthousiasme te zien waarmee kinderen een batterij en een motortje uitproberen zelfs terwijl de les al afgelopen is. Met fabrieksrestenmateriaal van Scrap XL uit Rotterdam   Crafts, koffie en klei Lelystad vakantieactiviteiten  Kinderwerkplaats

klei in de oven biscuit gebakken

(Zie voor cursus ook Cursus klei volwassenen en Cursus klei kinderen op mijn nieuwe site) De laatste klei werkstukken staan in de keramiekoven. Vannacht hebben ze tot 950 graden staan bakken. Wijnbekers, schalen, kopjes, "schilderij", en werkstukken van de laatste kinderworkshop bekers maken. Het is altijd spannend om de oven aan te hebben. Zeker werkstukken uit kinderworkshops kunnen nog wel eens lucht bevatten waardoor ze in de oven uit elkaar knappen. Knallen eigenlijk.. kinderen hebben hun eerste lesje natuurkunde te pakken als ze vol ontzag tijdens de kleiles aanhoren hoe lucht in de klei uitzet als het warm wordt en de klei uit elkaar kan knallen als er geen opening in de klei zit waar de hete lucht uit kan. Prachtig! (Ongeglazuurd groepswerkstuk kinderen.)