Doorgaan naar hoofdcontent

Geselecteerde waarneming, selectieve aandacht



Zie ook inspiratie-abonnement op mijn andere site

Wanneer je een nieuwe auto zoekt zie je ineens overal verschillende auto's. Je ziet dat de auto die je zoekt uit veel verschillende modellen bestaat.
Wanneer je zwanger bent lijkt de wereld ineens vol met zwangere vrouwen. waar kwamen die vandaan?
Als je je grijs voelt zie je overal grijs. Als je de kleur weer ziet ben je verbaasd waar hij al die tijd gebleven is.

Doe uw ogen eens dicht en herinner u hoeveel groen u hebt gezien in uw omgeving. Doe uw ogen open en kijk of het klopt. Is er nog meer?
Meer of minder groen? Welke kleur valt u nu nog meer op?


Voorheen wist u niet dat er zoveel diverse auto's waren, zoveel zwangere vrouwen, zoveel grijs, zoveel groen.
Alsof er ergens een deur open is gegaan waar u doorheen kunt kijken.
Blijkbaar hebt u die informatie niet nodig  gehad.
Blijkbaar hadden uw hersens u nog niet de opdracht gegeven daar op te letten?

Hoeveel blinde vlekken heb ik eigenlijk? Is er een kleur die ik nog nooit heb gezien? Gaat een groot gedeelte van de wereld aan mij voorbij omdat mijn hersens alles om willen keren? Ik kan geen praktische taken doen: stoelen in een rij zetten om naar een schoolvoorstelling te kijken kost me de grootste moeite. Maar vraag me om alle stoelen op een hele maffe manier neer te zetten zodat alle kinderen alle hoeken van de ruimte kunnen zien en ik doe het in 5 minuten.

Als kleuter schijn ik alle stoelen in huis op een berg geplaatst te hebben om Maria op de berg uit te kunnen voeren met de poppenwagen bovenop. Knappe constructie. Kinderen kunnen veel. Zij weten hun beperkingen niet. En dan lukt het vaak ook. Zij hebben daarbij een heel andere selectieve waarneming dan volwassenen. ( bovenstaand verhaaltje heeft er niets mee te maken maar ik vond het leuk het even te vertellen).

Goochelaars maken handig gebruik van onze blinde vlekken. We focussen ons op iets waarvan we denken dat het daarom gaat en ondertussen doet de gochelaar iets heel anders.
Zoek op internet eens het verhaal van de onzichtbare gorilla. Mensen werd gevraagd te tellen hoeveel het team van de witte shirten overspeelde in een wedstrijd. Ondertussen liep er een als gorilla verkleed persoon tussen door. Weinig mensen hadden de gorilla gezien terwijl ze zo geconcentreerd mogelijk zaten op te letten..
Selective attention

Populaire posts van deze blog

Van draakje naar frustratiedraakje

Hoe ontstaat een idee: ( een van de 1000 mogelijkheden) Een onaf/ ruw idee:  *Het draakje Ik had oersterke draakjes als spaarpot gemaakt. Het geld kan er wel in maar nooit meer uit; slechts met sloophamer en veiligheidsbril. In Amerika zou dit voor de rechter gesleept worden; levensgevaarlijk. Net zoals met de Mac Donalds en hete koffie. Ik piekerde me al weken suf waarom ik de draakjes toch leuk vond maar niet wilde verkopen; er mist iets. Ze stonden op de plank te wachten op een beter idee. Afstand: *Een uitgeschoten emotie : Ik nam afstand en ging naar een netwerkbijeenkomst voor vrouwelijke ondernemers. Een  bijeenkomst over Zichtbaarheid terwijl ik me die dag op het dieptepunt van mijn hormonen voelde. Huilerig, vette haren, ongesteld moeten worden. In een omgeving met pratende vrouwen zat ik vooraan in de lezing op een te kleine stoel waar ik mijn lichaam in gevouwen had. Niet wetend waar ik mijn benen moest laten, mijn sokken zakten af en mijn lange ...

Techniek

(Zie ook Kinderwerkplaats op mijn nieuwe site) Ook in mijn technieklessen vind ik het belangrijk dat men worstelt met zijn eigen ideeën. Wat er in je hoofd zit is gewoon goed! Vanmiddag een workshop techniek aan kinderen van groep 5 en 6 van de basisschool in Lelystad gegeven. Hoe werkt dit, hoe zou dat opgelost kunnen worden. Hoe werkt eigenlijk de schroevedraaier, waar dient de plus en de min voor op de batterij, hoe krijg ik een motortje aan de praat? Kinderen geven elkaar aanwijzingen, overleggen met elkaar. Ik houd ervan om een les uit te denken op te zetten en uit te voeren. Prachtig om het enthousiasme te zien waarmee kinderen een batterij en een motortje uitproberen zelfs terwijl de les al afgelopen is. Met fabrieksrestenmateriaal van Scrap XL uit Rotterdam   Crafts, koffie en klei Lelystad vakantieactiviteiten  Kinderwerkplaats

klei in de oven biscuit gebakken

(Zie voor cursus ook Cursus klei volwassenen en Cursus klei kinderen op mijn nieuwe site) De laatste klei werkstukken staan in de keramiekoven. Vannacht hebben ze tot 950 graden staan bakken. Wijnbekers, schalen, kopjes, "schilderij", en werkstukken van de laatste kinderworkshop bekers maken. Het is altijd spannend om de oven aan te hebben. Zeker werkstukken uit kinderworkshops kunnen nog wel eens lucht bevatten waardoor ze in de oven uit elkaar knappen. Knallen eigenlijk.. kinderen hebben hun eerste lesje natuurkunde te pakken als ze vol ontzag tijdens de kleiles aanhoren hoe lucht in de klei uitzet als het warm wordt en de klei uit elkaar kan knallen als er geen opening in de klei zit waar de hete lucht uit kan. Prachtig! (Ongeglazuurd groepswerkstuk kinderen.)