Doorgaan naar hoofdcontent

Geselecteerde waarneming, selectieve aandacht



Zie ook inspiratie-abonnement op mijn andere site

Wanneer je een nieuwe auto zoekt zie je ineens overal verschillende auto's. Je ziet dat de auto die je zoekt uit veel verschillende modellen bestaat.
Wanneer je zwanger bent lijkt de wereld ineens vol met zwangere vrouwen. waar kwamen die vandaan?
Als je je grijs voelt zie je overal grijs. Als je de kleur weer ziet ben je verbaasd waar hij al die tijd gebleven is.

Doe uw ogen eens dicht en herinner u hoeveel groen u hebt gezien in uw omgeving. Doe uw ogen open en kijk of het klopt. Is er nog meer?
Meer of minder groen? Welke kleur valt u nu nog meer op?


Voorheen wist u niet dat er zoveel diverse auto's waren, zoveel zwangere vrouwen, zoveel grijs, zoveel groen.
Alsof er ergens een deur open is gegaan waar u doorheen kunt kijken.
Blijkbaar hebt u die informatie niet nodig  gehad.
Blijkbaar hadden uw hersens u nog niet de opdracht gegeven daar op te letten?

Hoeveel blinde vlekken heb ik eigenlijk? Is er een kleur die ik nog nooit heb gezien? Gaat een groot gedeelte van de wereld aan mij voorbij omdat mijn hersens alles om willen keren? Ik kan geen praktische taken doen: stoelen in een rij zetten om naar een schoolvoorstelling te kijken kost me de grootste moeite. Maar vraag me om alle stoelen op een hele maffe manier neer te zetten zodat alle kinderen alle hoeken van de ruimte kunnen zien en ik doe het in 5 minuten.

Als kleuter schijn ik alle stoelen in huis op een berg geplaatst te hebben om Maria op de berg uit te kunnen voeren met de poppenwagen bovenop. Knappe constructie. Kinderen kunnen veel. Zij weten hun beperkingen niet. En dan lukt het vaak ook. Zij hebben daarbij een heel andere selectieve waarneming dan volwassenen. ( bovenstaand verhaaltje heeft er niets mee te maken maar ik vond het leuk het even te vertellen).

Goochelaars maken handig gebruik van onze blinde vlekken. We focussen ons op iets waarvan we denken dat het daarom gaat en ondertussen doet de gochelaar iets heel anders.
Zoek op internet eens het verhaal van de onzichtbare gorilla. Mensen werd gevraagd te tellen hoeveel het team van de witte shirten overspeelde in een wedstrijd. Ondertussen liep er een als gorilla verkleed persoon tussen door. Weinig mensen hadden de gorilla gezien terwijl ze zo geconcentreerd mogelijk zaten op te letten..
Selective attention

Populaire posts van deze blog

klei in de oven biscuit gebakken

(Zie voor cursus ook Cursus klei volwassenen en Cursus klei kinderen op mijn nieuwe site) De laatste klei werkstukken staan in de keramiekoven. Vannacht hebben ze tot 950 graden staan bakken. Wijnbekers, schalen, kopjes, "schilderij", en werkstukken van de laatste kinderworkshop bekers maken. Het is altijd spannend om de oven aan te hebben. Zeker werkstukken uit kinderworkshops kunnen nog wel eens lucht bevatten waardoor ze in de oven uit elkaar knappen. Knallen eigenlijk.. kinderen hebben hun eerste lesje natuurkunde te pakken als ze vol ontzag tijdens de kleiles aanhoren hoe lucht in de klei uitzet als het warm wordt en de klei uit elkaar kan knallen als er geen opening in de klei zit waar de hete lucht uit kan. Prachtig! (Ongeglazuurd groepswerkstuk kinderen.)

De zon is blauw Werkplaats der ideeën

Mijn werkplaats is verhuisd. Vossemeerstraat 34 in Lelystad. In de dependance van de basisschool. Naast de Modevakschool van Lelystad.  Ik heb een heel ( leeg) klaslokaal tot mijn beschikking. Vanuit mijn nieuwe locatie draait natuurlijk alles om inspiratie en ideeën. Hoe krijg je een nieuw idee, zelf geinspireerd worden om ideeën te bedenken, uitvinden, ontdekken, hoe kun je iets zélf doen, en ook hoe kunt je zelf verschillende nieuwe ideeën bedenken? Door creatief te blijven denken, jezelf uit te dagen train je je creativiteitsspier en word je er steeds beter in. Durf ook fouten te maken! Er is ruimte om de technieken van de klei te leren ( klei-les) om vrij te werken ( atelieruren klei) om geinspireerd te worden met verschillende materialen en bijzondere opdrachten om je eigen creatieve proces los te peuteren( cursus nieuwe ideeën). Voor kinderen is er ruimte om klei te leren ( klei-les en zélf) of om allerlei technieken uit te vinden en ontdekken uitproberen. Motortjes, krac

Hoe klein is mijn brein

Zie ook de cursus Cursus om op nieuwe ideeën te komen op mijn nieuwe site.  Voor mensen met een Tomtom: Hebt u wel eens de Tomtom op "vermijd snelwegen" gezet? Ik doe het als ik tijd over heb. Of als ik met mijn dochter op vakantie ben. dan laten we ons leiden langs kleine wegen, dorpen, midden door steden, velden.  We zien veel meer dan wanneer we op de snelweg gebleven waren. Zelfs op korte routes. Onverwachte zandpaden, fruit en groente langs de weg. (Onverwachte wegen: in de smorende hitte Antwerpen niet uit kunnenkomen..) De Italielei :-) Hoe is de wereld als je steeds dezelfde route neemt? Varieer van route en u ziet ineens andere dingen. Varieer eens van standpunt, varieer van tijd. Lucht uw gedachten door eens alles op z'n kop te zetten. Hoe klein is ons brein? Welk enorm prachtig denkterrein en observatievermogen ligt ongebruikt in uw hersens? Niet omdat het niet functioneert maar omdat u de deur nog niet had opengedaan. Ik las afgelopen w