Doorgaan naar hoofdcontent

De kracht van het onbewuste

Vroeger ging ik regelmatig dansen, tijdens mijn studententijd dansen in De Tagrijn Hilversum. De tijd van The Cult, Nellie the elefant van the Toy Dolls, James Brown ( die werd veel gedraaid in de Pauw in Groenlo), van The Cure (echte Cure fans dansten ondersteboven).
Na mijn studie heb ik een poos in Ierland gewoond; prachtig. Ieren lijken hun leven lang te onthouden hoe ze moeten spelen, de humor inzien van het leven.
Avonden zaten we in de kroeg, gingen naar feestjes waar ik de hoofdfeestganger nog niet kende, hielden mijn huisgenoten en ik een feest waar de radio verdween, mijn leren jas en de deurbel.
Ik had zelfgemaakte koekjes met groene kleurstof en iedereen voelde zich stoned van de koekjes terwijl er niets in zat.

Spelen en fantasie is belangrijk.

Het verzet je gedachten,het ontspant je bewustzijn.
Je hebt je bewustzijn nodig bij het spel waardoor moeilijkheden even op de achtergrond gezet worden .
Daar staan de moeilijkheden niet stil maar worden door je onbewuste onder handen genomen.
Alsof je je vieze was naar de wasserette brengt en zelf lekker gaat zitten breien. En dan ineens is daar het eureka moment.


Je onbewuste is een veel belangrijker en veel groter gedeelte dan veel mensen denken.
In je dromen, in je slaap, in dagdromen, tijdens het sporten, tijdens het intensief werken aan een hobby, tijdens het breien voor de tv, tijdens het klussen aan je auto worden je andere dilemaś stevig onder handen genomen door je onbewuste terwijl je daar eigenlijk niets van merkt.

En dan ineens is daar het eureka moment. Je bent met iets bezig en ziet ineens de oplossing voor een heel ander probleem.

Lees voor meer informatie het boek Het slimme onbewuste van Ap Dijksterhuis.
...............................
In januari 2015 begint de cursus om op nieuwe ideeën te komen. Eenmaal per twee weken.
Kijk alvast op www.jekunthet.com voor de eerste informatie.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe klein is mijn brein

Zie ook de cursus Cursus om op nieuwe ideeën te komen op mijn nieuwe site.  Voor mensen met een Tomtom: Hebt u wel eens de Tomtom op "vermijd snelwegen" gezet? Ik doe het als ik tijd over heb. Of als ik met mijn dochter op vakantie ben. dan laten we ons leiden langs kleine wegen, dorpen, midden door steden, velden.  We zien veel meer dan wanneer we op de snelweg gebleven waren. Zelfs op korte routes. Onverwachte zandpaden, fruit en groente langs de weg. (Onverwachte wegen: in de smorende hitte Antwerpen niet uit kunnenkomen..) De Italielei :-) Hoe is de wereld als je steeds dezelfde route neemt? Varieer van route en u ziet ineens andere dingen. Varieer eens van standpunt, varieer van tijd. Lucht uw gedachten door eens alles op z'n kop te zetten. Hoe klein is ons brein? Welk enorm prachtig denkterrein en observatievermogen ligt ongebruikt in uw hersens? Niet omdat het niet functioneert maar omdat u de deur nog niet had opengedaan. Ik las afgelopen w

klei in de oven biscuit gebakken

(Zie voor cursus ook Cursus klei volwassenen en Cursus klei kinderen op mijn nieuwe site) De laatste klei werkstukken staan in de keramiekoven. Vannacht hebben ze tot 950 graden staan bakken. Wijnbekers, schalen, kopjes, "schilderij", en werkstukken van de laatste kinderworkshop bekers maken. Het is altijd spannend om de oven aan te hebben. Zeker werkstukken uit kinderworkshops kunnen nog wel eens lucht bevatten waardoor ze in de oven uit elkaar knappen. Knallen eigenlijk.. kinderen hebben hun eerste lesje natuurkunde te pakken als ze vol ontzag tijdens de kleiles aanhoren hoe lucht in de klei uitzet als het warm wordt en de klei uit elkaar kan knallen als er geen opening in de klei zit waar de hete lucht uit kan. Prachtig! (Ongeglazuurd groepswerkstuk kinderen.)

De zon is blauw Werkplaats der ideeën

Mijn werkplaats is verhuisd. Vossemeerstraat 34 in Lelystad. In de dependance van de basisschool. Naast de Modevakschool van Lelystad.  Ik heb een heel ( leeg) klaslokaal tot mijn beschikking. Vanuit mijn nieuwe locatie draait natuurlijk alles om inspiratie en ideeën. Hoe krijg je een nieuw idee, zelf geinspireerd worden om ideeën te bedenken, uitvinden, ontdekken, hoe kun je iets zélf doen, en ook hoe kunt je zelf verschillende nieuwe ideeën bedenken? Door creatief te blijven denken, jezelf uit te dagen train je je creativiteitsspier en word je er steeds beter in. Durf ook fouten te maken! Er is ruimte om de technieken van de klei te leren ( klei-les) om vrij te werken ( atelieruren klei) om geinspireerd te worden met verschillende materialen en bijzondere opdrachten om je eigen creatieve proces los te peuteren( cursus nieuwe ideeën). Voor kinderen is er ruimte om klei te leren ( klei-les en zélf) of om allerlei technieken uit te vinden en ontdekken uitproberen. Motortjes, krac