Doorgaan naar hoofdcontent

Geduld en creativiteit.

Iemand zei tegen mij: ik heb niet genoeg geduld om creatief te zijn. Ik was verbaasd, ik koppelde creativiteit niet aan geduld. Ik liet het door mijn hoofd spoken, ik lette op processen van anderen, ik las erover en concludeerde dat het klopt: in een goed creatief proces zit ook een boel geduld!

Tijd die jezelf gunt om op een heleboel ideeën te komen. Niet meteen stoppen bij het eerste tweede of derde idee. Maar verder denken, veel verder denken. Idee twintig lijkt knettergek maar misschien wel heel erg de moeite waard om te bekijken.Idee veertig is misschien nóg geschikter! Je hebt tijd nodig om alles even te kunnen laten liggen en met iets totaal anders bezig te gaan. (Zie ook mijn vorige blog).


Dus gun jezelf de tijd
Gun jezelf de tijd om stil te staan bij een probleem, het op z'n kop te zetten en op andere ideeën te komen.

Wil je op nieuwe ideeën komen, tot nieuwe inzichten komen en de oude sleur los laten dan zul je tijd voor je creativiteit moeten creeëren.
Even je hersens laten spelen. Lummelen met je gedachten en je ideeën.

Wiebelen en wieberen
Denk aan even wiebelen met je armen als je een hele tijd achter de komputer hebt gezeten.
Zo is even wieberen met je gedachten ook erg prettig na een paar uur kantoorwerk.
Iedereen kent het voorbeeld van Google waar de werknemers tijd hebben om te spelen tussendoor.

Lummeltijd voor uw werknemers
Ik ben in te huren voor bedrijven. Om lummeltijd te creeren voor uw werknemers. Ik neem materialen en gereedschap mee en zet uw medewerkers anderhalf tot 2 uur aan een totaal andere uitdagende opdracht. Lekker met de handen.
Daarna vol energie aan het werk. Een teambuilding hoeft geen hele dag te zijn, hoeft ook geen 1000 euro te kosten. Regelmatig even je hoofd op iets anders zetten. Een korte inspirerende opdracht is voldoende voor een beter functionerend team! Ingredienten: nadenken, uitproberen, fantaseren, techniek.

Contact: www.jekunthet.com






Populaire posts van deze blog

Van draakje naar frustratiedraakje

Hoe ontstaat een idee: ( een van de 1000 mogelijkheden) Een onaf/ ruw idee:  *Het draakje Ik had oersterke draakjes als spaarpot gemaakt. Het geld kan er wel in maar nooit meer uit; slechts met sloophamer en veiligheidsbril. In Amerika zou dit voor de rechter gesleept worden; levensgevaarlijk. Net zoals met de Mac Donalds en hete koffie. Ik piekerde me al weken suf waarom ik de draakjes toch leuk vond maar niet wilde verkopen; er mist iets. Ze stonden op de plank te wachten op een beter idee. Afstand: *Een uitgeschoten emotie : Ik nam afstand en ging naar een netwerkbijeenkomst voor vrouwelijke ondernemers. Een  bijeenkomst over Zichtbaarheid terwijl ik me die dag op het dieptepunt van mijn hormonen voelde. Huilerig, vette haren, ongesteld moeten worden. In een omgeving met pratende vrouwen zat ik vooraan in de lezing op een te kleine stoel waar ik mijn lichaam in gevouwen had. Niet wetend waar ik mijn benen moest laten, mijn sokken zakten af en mijn lange ...

klei in de oven biscuit gebakken

(Zie voor cursus ook Cursus klei volwassenen en Cursus klei kinderen op mijn nieuwe site) De laatste klei werkstukken staan in de keramiekoven. Vannacht hebben ze tot 950 graden staan bakken. Wijnbekers, schalen, kopjes, "schilderij", en werkstukken van de laatste kinderworkshop bekers maken. Het is altijd spannend om de oven aan te hebben. Zeker werkstukken uit kinderworkshops kunnen nog wel eens lucht bevatten waardoor ze in de oven uit elkaar knappen. Knallen eigenlijk.. kinderen hebben hun eerste lesje natuurkunde te pakken als ze vol ontzag tijdens de kleiles aanhoren hoe lucht in de klei uitzet als het warm wordt en de klei uit elkaar kan knallen als er geen opening in de klei zit waar de hete lucht uit kan. Prachtig! (Ongeglazuurd groepswerkstuk kinderen.)

Techniek

(Zie ook Kinderwerkplaats op mijn nieuwe site) Ook in mijn technieklessen vind ik het belangrijk dat men worstelt met zijn eigen ideeën. Wat er in je hoofd zit is gewoon goed! Vanmiddag een workshop techniek aan kinderen van groep 5 en 6 van de basisschool in Lelystad gegeven. Hoe werkt dit, hoe zou dat opgelost kunnen worden. Hoe werkt eigenlijk de schroevedraaier, waar dient de plus en de min voor op de batterij, hoe krijg ik een motortje aan de praat? Kinderen geven elkaar aanwijzingen, overleggen met elkaar. Ik houd ervan om een les uit te denken op te zetten en uit te voeren. Prachtig om het enthousiasme te zien waarmee kinderen een batterij en een motortje uitproberen zelfs terwijl de les al afgelopen is. Met fabrieksrestenmateriaal van Scrap XL uit Rotterdam   Crafts, koffie en klei Lelystad vakantieactiviteiten  Kinderwerkplaats